Blogi & julkaisut

Tutustu hankkeemme toimijoiden kirjoituksiin TOVE-teemoihin liittyen.

Hankkeen blogi:

Vuorovaikutusta virtuaalimaailmassa

Vuorovaikutusta virtuaalimaailmassa

Kerroimme edellisessä blogipostauksessamme, että sekä opettajankouluttajat että opiskelijat kokivat tarvetta läsnäolon tunteen vahvistamiselle Covid-19-pandemiasta seuranneen etäopetuksen aikana. Vaikka kameroiden auki pitäminen Zoomissa voi estää passivoitumista, sen...

Totta vai tarua – ajatuksia dialogisuudesta: osa 1/3

Totta vai tarua – ajatuksia dialogisuudesta: osa 1/3

Kohti dialogisuutta - Mitä dialogisuus on?  Mitä dialogisuudella ja dialogiosaamisella tarkoitetaan oppimisen ja opetuksen yhteydessä? Miksi dialogisuutta ja dialogiosaamista tarvitaan? Dialoginen opettajuus muuttaa opettajuuden suuntaa monologisesta,...

Hankkeesta muualla:

eTED - eLIKSIIRI: Tulevaisuuden opettajien askeleita kohti jokaisen oppilaan osallisuuden edistämistä

”Moninaisen epävarmuuden keskellä, kun ennakoitavuus, turvallisuudentunne ja yhteisöllisyys herkästi heikkenevät, on erityisen tärkeää tukea tulevaisuuden opettajien kasvua kohti jokaisen oppilaan osallisuutta edistävää vuorovaikutusta. Opettajankoulutuksessa tarvitaan tulevaisuusorientaatiota, uskallusta ja tahtoa estää eriarvoistumiskehitystä sekä tunne- ja vuorovaikutustaitojen vahvistamista.”

Lue koko teksti

JAMK: Kohtaamisosaaminen on opettajan työn kovinta ydintä

”Vuorovaikutus- ja tunnetaitoja tarvitaan, kun ilmaisemme itseämme ja jaamme yhteistä todellisuutta toisten kanssa. Ratkaisevassa roolissa vuorovaikutusosaaminen on yhteisöllisessä toiminnassa ja oppimisessa. Opettajan vuorovaikutustaidoilla voidaan tukea myös opiskelijoiden osallisuutta ja hyvinvointia. ”

Lue koko teksti

JAMK: Opettajankouluttajan tunne- ja vuorovaikutusosaaminen kehittyy – dialogisia askelmia digitaalisissa ympäristöissä

”Covid-19 –pandemian aikana vuonna 2020 siirryttiin nopeasti etäopetukseen. Etäopetus on luonut lisää tarvetta kehittää yhteistoiminnallista ja aktiivista oppimiskulttuuria sekä oppimismuotoilua…”

Lue koko teksti