Kohti dialogisuutta - Dialogisuuden askelmia Kirjoitussarjamme ensimmäisessä osassa (linkki) aloitimme dialogisuus- ja dialogitaidot-termien pohdinnalla. Tässä kirjoitussarjamme toisessa osassa keskitymme dialogisuuden askelmiin, jotka pohjautuvat aiempaan...
Blogi & julkaisut
Tutustu hankkeemme toimijoiden kirjoituksiin TOVE-teemoihin liittyen.
Hankkeen blogi:
Vuorovaikutusta virtuaalimaailmassa
Kerroimme edellisessä blogipostauksessamme, että sekä opettajankouluttajat että opiskelijat kokivat tarvetta läsnäolon tunteen vahvistamiselle Covid-19-pandemiasta seuranneen etäopetuksen aikana. Vaikka kameroiden auki pitäminen Zoomissa voi estää passivoitumista, sen...
COVID19-pandemian aikainen etäopetus haastoi oppijan ja opettajan
COVID-19-pandemian aikainen etäopetus haastoi oppijan ja opettajan kaikilla kouluasteilla. Korkeakoulukontekstissa pandemiarajoitusten aika on ollut pitkä sisältäen erimittaisia ja eri tavoin toteutettuja etä- ja hybridiopetuksen jaksoja. Yhteistä kaikille on ollut...
Totta vai tarua – ajatuksia dialogisuudesta: osa 1/3
Kohti dialogisuutta - Mitä dialogisuus on? Mitä dialogisuudella ja dialogiosaamisella tarkoitetaan oppimisen ja opetuksen yhteydessä? Miksi dialogisuutta ja dialogiosaamista tarvitaan? Dialoginen opettajuus muuttaa opettajuuden suuntaa monologisesta,...
Opettajankouluttajien tunnetoimijuus ja vuorovaikutusosaaminen digitaalisissa oppimisympäristöissä
"Oma aktiivinen läsnäolo on tärkeää. Toimin kuin olisimme samassa tilassa, vaikka toimimmekin verkossa." Etäopetusaika on saanut opettajankouluttajat pohtimaan, millainen vuorovaikutus on toimivaa digitaalisissa ympäristöissä ja millaiselle kohtaamiselle on tarvetta....
Hankkeesta muualla:
eTED - eLIKSIIRI: Tulevaisuuden opettajien askeleita kohti jokaisen oppilaan osallisuuden edistämistä
”Moninaisen epävarmuuden keskellä, kun ennakoitavuus, turvallisuudentunne ja yhteisöllisyys herkästi heikkenevät, on erityisen tärkeää tukea tulevaisuuden opettajien kasvua kohti jokaisen oppilaan osallisuutta edistävää vuorovaikutusta. Opettajankoulutuksessa tarvitaan tulevaisuusorientaatiota, uskallusta ja tahtoa estää eriarvoistumiskehitystä sekä tunne- ja vuorovaikutustaitojen vahvistamista.”
JAMK: Kohtaamisosaaminen on opettajan työn kovinta ydintä
”Vuorovaikutus- ja tunnetaitoja tarvitaan, kun ilmaisemme itseämme ja jaamme yhteistä todellisuutta toisten kanssa. Ratkaisevassa roolissa vuorovaikutusosaaminen on yhteisöllisessä toiminnassa ja oppimisessa. Opettajan vuorovaikutustaidoilla voidaan tukea myös opiskelijoiden osallisuutta ja hyvinvointia. ”
JAMK: Opettajankouluttajan tunne- ja vuorovaikutusosaaminen kehittyy – dialogisia askelmia digitaalisissa ympäristöissä
”Covid-19 –pandemian aikana vuonna 2020 siirryttiin nopeasti etäopetukseen. Etäopetus on luonut lisää tarvetta kehittää yhteistoiminnallista ja aktiivista oppimiskulttuuria sekä oppimismuotoilua…”